Mindful eating

Forskning viser at “mindful eating” kan føre til større opmærksomhed på dine spisevaner, hvordan du spiser og hvorfor. Mindful eating kan hjælpe dig med at spise mindre portioner, færre kalorier, hjælpe dig med vægtkontrol og reducere følelsesmæssige spisevaner. At øve mindful eating kan hjælpe med at skifte fra et “godt kontra dårligt” forhold til mad og i stedet hjælpe dig med at få en mere tilfredsstillende spiseoplevelse.

Mindful eating handler ikke om perfektion, men at opbygge et sundt forhold til dine spisevaner og fødevarer.

Her er 6 hurtige tips, som du kan bruge til at begynde at spise mere omhyggeligt.

1.Sluk eller skru helt ned for dine enheder (mobil, tv, tablet m.m..)

2. Brug et øjeblik på at rydde dit hoved

Værdsæt den mad, der er foran dig. Det kræver meget at forberede og fremstille den mad, du skal spise. Sænk dit tempo, og pause dig selv et øjeblik af taknemmelighed.

3. Brug dine sanser

Mindful eating involverer alle 5 sanser, så vær opmærksom på farverne, aromaen, teksturer, smag og lyden af ​​din mad. Du vil muligvis bemærke mere om maden end nogensinde før!

4. Navngiv smagene

Når du spiser dit måltid eller din snack, skal du overveje de 5 grundlæggende smag som du oplever.
De 5 grundlæggende smage er fed, bitter, sød, salt og sur. Undertiden indeholder fødevarer mere end én – kan du fortælle forskellen?

5. Bemærk tekstur

Er bidet crunchy eller cremet? Er det tørt eller fugtigt? At være opmærksom på tekstur på hvert bid, du tager, kan hjælpe med at gøre din spiseoplevelse bedre. Måske opdager du, at du foretrækker crunchy frem for cremet og fugtigt.

6. Læg bestikket fra dig

Mellem dine bider lægger du dit bestik ned på din tallerken for at hjælpe med at bremse dit tempo.
Mindful eating er en oplevelse, ikke et kapløb! Denne vane kan hjælpe dig med at forhindre overspisning og i stedet lære dig at nyde maden.

Brug disse tip til at øve mindful eating hvor end du er, selv når du er på farten! Uanset om du spiser et måltid, nyder en snack eller forkæler dig med en hapser, kan mindful eating hjælpe dig med at gøre din spiseoplevelse mere tilfredsstillende.

Selv når du spiser hjemme, kan mindful eating hjælpe med at minimere distraktioner.
Tag dig tid til at slappe af og nyd din mad uden alle mulige forstyrrelser.

Tro mig, det er det hele værd 🙂

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s