Rødbede dunser

Rødbede dunser er super lækre, sunde og nemme at lave. Har masser af smag og farve. Server dem fx som fyld i pitabrød, på en grøn salat eller spis dem sammen med en masse gnavegrønt og hjemmelavet tzatziki.

Ingredienser:

> 2 mellemstore rødbeder
> 1 revet gulerod
> 1 finthakket løg
> 2dl havregryn
> 2 æg
> 1 skefuld jomfru olivenolie
> krydderier efter eget valg(frisk hvidløg, chiliflager, guerkemeje krydderi, Himalaya salt og friskkværnet peber).

SÅDAN GØR DU:
Riv rødbederne og gulerod på et rivejern. Ingredienserne blandes i en skål og formes til ”dunser”. Steges på panden med olivenolie indtil de har kulør på begge sider.

Tzatziki
> 500 g græsk yoghurt 10%
> 1-2 hele agurker (squash kan også bruges)
> 2-3 fed hvidløg
> 1 spsk olivenolie
> 1 spsk citronsaft
> 1 tsk salt

SÅDAN GØR DU:
1. Halver agurker på langs og fjern den våde midte med en teske. Riv agurkerne groft på rivejernet og hæld dem over i en si.
2. Du kan vælge at drysse salt over agurkerne og lade dem dryppe af. I stedet knuger jeg væsken ud, så godt jeg kan i sien, og hælder herefter agurkerne over i noget køkkenrulle og presser væsken ud.
3. De revede agurker hældes i en stor skål sammen med den græske yoghurt.
4. Tilsæt resten af ingredienserne og rør det hele godt sammen.
5. Sæt tzatzikien i køleskabet, kan sagtens holde sig til næste dag.
6. Smag den til. Nu har hvidløg fået lov at arbejde sig igennem yoghurten, og du har sikkert kun brug for at justere lidt med salt og evt. citron.

Værsgo og spis!

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Kylling Cashew – sund aftensmad

En lækker thailandsk ret som normalt serveres med ris. Vi har skiftet risene ud med grøntsagsnudler af gul eller grøn squash. Det gør det dejligt nemt, hvis du har en såkaldt spiralizer-maskine. De fås i helsekostbutikker og specialforretninger.
Har du ikke en spiralizer, kan du skære squashen ud i tynde strimler eller brug en kartoffelskræller til at lave lange tynde skiver med.

Ingredienser (4 personer)
> 2 spsk. Mørk sesamolie
> 600 g Kyllingebryst
> 250 g Broccoli
> 2 fed Hvidløg
> 15 g Revet ingefær
> 5 stk. Forårsløg
> 2 spsk. Fiskesauce
> 2 spsk. Tamari/soya
> 2 tsk. Kokossukker
> 2 stk. Squash, gerne gule
> 80 g Ristede, saltede cashewnødder

SÅDAN GØR DU:
> Varm olie op i en wok eller en stor pande, og skær kylling ud i tynde strimler i mens
> Svits kyllingen i den varme olie
> Skær broccoli ud i mundrette buketter, og kom dem på panden sammen med revet hvidløg og ingefær
> Svits det hele i ca. 4-6 minutter
> Skær forårsløg ud i tynde strimler, kom dem på panden sammen med fiskesauce, tamari og kokossukker
> Vend det hele godt sammen og smag til
> Rengør squashen, og kør den derefter til nudler på en spiralizer
> Kom nudlerne på panden, og bland det hele godt
> Drys med grofthakkede cashewnødder

Tip: Kan du ikke finde gul squash, så kan du sagtens bruge den grønne variant eller gulerødder, kål er også en mulighed.