Alkohol og vægttab

Er alkohol godt eller skidt hvis jeg vil tabe mig?
At opretholde en sund vægt er en af ​​de bedste ting, du kan gøre for dig selv. Det er ikke kun vigtigt fra et forfængeligheds perspektiv, men at være overvægtigt kan medføre, at du er i fare for ekstremt alvorlige helbredstilstande, der kan reducere dit liv.

Der findes ingen hokus pokus løsninger, men der findes nogle måder at opretholde en sund vægt på, så som at skære ned på kalorier og få mere motion – men hvad med de livsstilsvaner du har, der kan forhindre dit vægttab?

Er det muligt at drikke alkohol og tabe sig?

Følgende giver et overblik over vigtigheden af ​​at opretholde en sund vægt, og også hvad du bør vide om alkohol og vægttab.

Hvorfor er en sund vægt vigtig?
Hvorfor er det vigtigt at opretholde en sund vægt? Hvorfor er det en af ​​de bedste ting, du kan gøre for dig selv?
Fedme er forbundet med mange af de mest dødelige sundhedsforhold, herunder kardiovaskulære tilstande, mange typer sygdomme og diabetes. Hvis du er i stand til at opretholde en sund vægt, kan det reducere risikoen for slagtilfælde, hjertesygdomme og risikoen for at udvikle bestemte typer kræft. Mht. til kræft så er det godt bevist, at indtagelse af alkohol, også selv i moderate mængder, øger risikoen for især bryst og tyktarms kræft  Det kan også reducere risikoen for at udvikle ikke-insulinafhængig diabetes eller hjælpe dig med at kontrollere det, hvis du allerede har det.

Du vil øge dit immunforsvar og reducere risikoen for mobilitets relaterede tilstande som ledsmerter og ostesporose.

Vedligeholdelse af en sund vægt kan også forbedre din livskvalitet.

At begrænse alkohol og tabe sig er to begreber, der går hånd i hånd. At begrænse mængden af alkohol er ikke kun vigtigt i forholdtil vægttab, men også fordi overdreven drik kan øge risikoen for at udvikle mange af de ovenfor nævnte …..

Så hvad angår alkohol og vægttab, hvad skal du vide? Er alkohol godt eller dårligt?

Vi er tilbøjelig til at glemme de risici, som det medfører at drikke alkohol. Alkohol skaber stemning og hygge, og selvfølgelig betyder det ikke at et glas vin i ny og næ er forfærdeligt, men at drikke overdrevent er forbundet med meget reelle sundhedsmæssige bekymringer, herunder at være overvægtig.

For det første indeholder alkohol mange tomme kalorier uden nogen næringsværdi, dette er skidt mod vægttab. Du kan drikke flere hundrede ekstra kalorier eller mere om dagen, uden at du selv opdager det. Og er du i byen og glad for at feste i weekenden, tager det hurtigt om sig.
Alkohol indeholder mange kalorier, og de ting, som alkohol blandes med som juice, sodavand har også masser af kalorier, sukker og kulhydrater. Det betyder ekstra mange kalorier på kontoen.
Du kan spise en generelt sund kost, men hvis du ikke ser resultater, kan det være på grund af dit alkoholindtag.

Eksempel: Alkohol har betydeligt flere kalorier end sunde proteiner  og drikker du for meget kan det ødelægge din vægttabs rejse og indsats.

Der er andre grunde til at alkohol og vægttab ikke går hånd i hånd. Når du drikker, sænker alkohol dine hæmninger, hvilket betyder at du meget nemt indtager ekstra skiver pizza, chips m.m. som du ikke ville normalt. JA alkohol gør mad til en større nydelse.

Nogle andre måder alkohol og vægttab er relateret, negativt:

– Hvis du drikker og ikke føler dig godt tilpas den næste dag, vil du være mindre tilbøjelig til at være fysisk aktiv, sofaen overtager kontrollen.
– Alkohol kan ændre den måde din krop forbrænder fedt på. Når du drikker, er din krop mere fokuseret på at nedbryde alkohol end at forbrænde fedt. I stedet for at forbrænde fedt forbrænder din krop kalorierne fra alkoholen, så det vil tage længere tid at tabe dig.
– Alkohol kan sænke testosteronniveauet i din krop, og dette er et hormon, der er vigtigt for at tabe sig og få muskler.
– Alkohol er med til at øge din appetit.

Opsummering
Er alkohol dårlig for at tabe dig?
Alkohol og vægttab er vigtige at tænke på. Hvis du ønsker at tabe dig, skal du muligvis skære ned eller helt udgå det for at få de bedste resultater. Du kan muligvis i sidste ende genindføre alkohol i moderation, når du har nået din målvægt, men hvis du fortsætter med at drikke, vil det blive vanskeligere.
Alkohol har kalorier, det ændrer måden din metabolisme fungerer på, og det nedsætter dine hæmninger, så du er mere tilbøjelig til at spise usunde fødevarer.

Mit råd:
Hvis du skal drikke, og du er bekymret for dit vægttab, så vær opmærksom på  ikke at drikke mere end en drink om dagen. Dertil kommer, at det er markant mere usundt at have hele sit alkoholindtag placeret på få dage f.eks. fredag/lørdag, end at sprede det ud over alle ugens dage.

Du bør minimere dit alkoholindtag så meget som muligt både for træningen og sundhedens skyld. Dog er alkohol en så indgroet del af vores kultur og vil for mange sandsynligvis have uheldige sociale konsekvenser helt at droppe fester og alkohol. Men husk du kan stadig have det sjovt sammen med andre uden at drikke.  Du kan jo også drikke alkoholfrie drinks/cocktails, så slipper du for hovedpine og tømmermænd dagen efter – igen en fordel ved ikke at drikke 😉

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s