Interviews Triathlon

Fitnesspigen Camilla Lykke

12065761_10153506879390202_418266834360385010_nMit navn er Camilla Lykke, og jeg er 24 år gammel. Jeg er bosat i Aarhus, hvor jeg også studerer – jeg læser Idræt på Aarhus Universitet.
Sidste år blev jeg ramt af en alvorlig tri-fever, efter at have deltaget i en mini triathlon (4:18:4), som er 1/10 af en fuld ironman – i en rus af begejstring for sporten købte jeg billet til Ironman 70.3 i Aarhus, som løb af stablen den 13. september i det vildeste vikingvejr, og det var den største og fedeste oplevelse, som jeg helt sikkert skal have mere af. Én gang triathlon, altid triathlon.
Før i tiden har jeg spillet både håndbold og fodbold, og løbet en del, men det er triathlon, der har fanget min interesse nu og jeg er spændt på, hvad fremtiden bringer – helt sikkert flere races.

Hvordan definerer du sundhed?

Sundhed for mig er, at man føler sig glad og tilpas i sin krop, da jeg mener, at dette også smitter af på vores sindstilstand og humør.
Hvis jeg skal definere sundhed som en følelse, er det for mig følelsen under en løbetur, hvor det hele bare spiller – frisk luft i hovedet, benene er friske, sved på panden og hovedet bliver renset for tanker. En følelse jeg er sikker på mange oplever på forskellige tidspunkter og måder – nogen ved styrketræning, andre ved yoga og nogle tredje ved noget helt andet, men man er ikke i tvivl, når følelsen indtræffer.
Sundhed er også balance – den hårdfine grænse ved at nyde godt af begge verdener.
Jeg havde en periode for et par år siden, hvor det hele handlede om sixpack og mealpreps. Jeg styrketrænede 5-6 gange om ugen, og spiste KUN, hvad der var planlagt. Jeg følte mig ulækker og skidt tilpas i min krop, hvis jeg ikke kom afsted til de træninger jeg havde planlagt. Havde jeg været i biffen og ’kom til’ at spise lidt slik, kunne jeg finde på at retfærdiggøre overfor mig selv, at jeg lige skulle sjippe 20 min. inden sengetid. Det er for mig ikke sundhed! Nok havde jeg en flad mave, men det var på bekostning af alt for mange andre ting, som jeg holder af! Nemlig masser af mad og søde sager – derfor er det vigtigt at finde en balance, hvor der er plads til det hele, uden at føle man synder, fordi man i weekenden spiser slik.
Sundhed er, hvad der gør dig og din krop glad – ikke et kortvarigt sukkerfix, men på sigt 😉
Motion og et afbalanceret forhold til mad.

Hvad betegner en Fitnesspige for dig?
En Fitnesspige for mig, er en pige, der ikke er bange for at få sved på panden, hvad end det er ved løb, cykling, svømning (ja, man kan godt svede af svømning, i hvert fald bagefter ;-)), styrketræning, yoga, håndbold, fodbold, volley, etc.
En pige, der er bidt af det hun laver – en pige, der prioriterer sin sport og har svært ved at undvære den/det i længere tid af gangen – for så ved man, at man laver noget, man godt kan lide.
En bred betegnelse, der kan bruges på alle der synes, det er fedt at træne og bevæge sig!

Hvilke produkt(er) fra Fitnesspigen er dit ynglings produkt og hvorfor?
Mine yndlings produkter fra Fitnesspigen er uden tvivl Midrise Compression Tights fra 2XU, som er de bedste tights til dato – de overgår alle andre! Det brede elastik i livet gør, at de sidder, hvor de skal, og det holder maven på plads 😉 så man undgår de grimme buksekants håndtag. De er lavet i et stilrent design, men med fokus på sikkerheden, da logoet er lavet som reflekser, som på de fleste andre 2XU tights, hvilket er en kæmpe fordel her til vinterens løbeture, hvor det hurtigt bliver mørkt.

Derudover er jeg kæmpe fan af 2XU transition tasken, som er tænkt som en triathlon taske, da der er et indbygget rum nederst, som er beklædt med et materiale, der gør det muligt at have en våd våddragt liggende deri, uden alt det andet i tasken bliver vådt.
Men den fungerer rigtig godt som all around sportstaske, da den kan rumme virkelig meget.
Jeg bruger den meget i forbindelse med studiet – da jeg har svømning om morgenen, kan jeg pakke det våde håndklæde ned i det nederste rum, uden at mine bøger bliver våde. Der er plads til både svømmetøj, tunge anatomibøger og bærbar computer.
Den faste/hårde ryg, samt hofte- og brystspændet gør, at den sidder godt trods den tunge oppakning.

image1 

Hvad er din motivation?
Motivation for mig er, når jeg sætter nye mål – når jeg køber billet til nye løb. Så har jeg noget konkret at træne frem mod, hvilket jeg har fundet ud af, er vigtigt for mig og min motivation.
Planen for den næste sæson er 2 x halve ironman races, plus ¼ ironman, og så vil jeg rigtig gerne løbe Aarhus City Halvmaraton, men SU-budget synes ikke godt om alle de løb 😉

Hvad er det bedste ved Fitnesspigen
Det allerbedste ved Fitnesspigen er, at man kan mærke personerne bag – det er ikke bare et firma, der vil tjene kassen. Man kan mærke passionen og hjertet bag, og kunderne mærker, at de er vigtige – det er noget af det jeg synes er allerbedst.

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig?
Det er meget forskelligt, da jeg lige pt. ikke kører med en coach, men i opstartsfasen af min triathlon debut, så det nogenlunde således ud – meget blid opstart: (måske det kan inspirere nogen til at komme stille og roligt i gang med triathlon)

Mandag: Svømning

Tirsdag: Løb + styrke/core

Onsdag: Hvile

Torsdag: Løb

Fredag: Hvile

Lørdag: Løb + styrke/core

Søndag: Cykling

Hvornår gør træning dig mest glad?
Jeg synes altid, træning gør mig glad – nogle gange er det svært at komme ud af døren, men når man først er kommet af afsted, og bagefter, så fortryder man det aldrig. Det giver fornyet energi og man bliver glad i låget af det – det er jo også bevist rent fysiologisk, så det er ikke bare indbildning 😉

Favorit øvelse:
Jeg tror ikke, jeg har en favorit øvelse – jeg har en force, og det er løb, da jeg har gjort det i længst tid. Men jeg kan lide alle øvelser, hvor det går godt.
Men særligt da jeg styrketrænede en del, var jeg fan af biceps øvelser – nok fordi det var der, jeg så størst og hurtigst udviklingspotentiale. Men man skal huske at øve det man ikke er så god til. Jeg er også blevet meget gladere for at svømme, efter jeg har fået øvet det og fået bedre styr på teknikken – jeg tror, det hænger meget godt sammen, det man er god til, synes man også er det sjoveste.

Hvad er dit nuværende mål med din træning?
Mit mål er en stærkere og hurtigere form til sæsonen 2016, hvor jeg gerne vil slå min tid fra Ironman 70.3 i Aarhus. Nu har jeg noget at forbedre på, så skal der bare arbejdes hårdere, mere struktureret og frem mod en fed sæson med flere races!

Hvordan vil du beskrive din kost?
Varieret og afbalanceret.
Jeg forsøger at finde overskuddet til at få lavet mad hver dag, og mine aftensmåltider består altid af kød og grønt. I hverdagene forsøger jeg at holde sukkerindtaget nede, men giver mig selv lov til fx bland-selv-slik i weekenden.
Min morgenmad består altid af havregryn med mandler, rosiner, banan, kanel og mælk – det holder mig mæt længe, og jeg synes det smager fantastisk 😀
Hvis sukkertrangen melder sig i hverdagen forsøger jeg at stille den med sundere alternativer – det kan være en proteinbar eller en riskiks med peanutbutter.

Hvad er dit bedste råd til andre fitnesspiger?
Gør det, der gør jer glade!
Nyt træningstøj plejer at gøre mig ret glad 😉

Hilse Camilla Lykke

 

IMG_0761

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s