Interviews Motivation

Interview med fitnesspigen Maya Lützhøft

Skærmbillede 2015-01-04 16.11.37

Jeg hedder Maya, jeg er 25 år og bor i Aarhus. Til dagligt læser jeg til sygeplejerske, hvor jeg forventer at være færdig til sommer. Derudover arbejder jeg hos Fitnesspigen.dk, hvor jeg varetager de sociale medier fx instagram og facebook. Derudover er jeg inddraget i mange forskellige beslutninger som drejer sig om Fitnesspigens fremtid, det kan fx være tøjmærker og ambassadører. Derudover driver jeg min egen blog mayadroem.dk, som jeg har haft i 2,5 år. Jeg blogger om mit eget liv og mine perspektiver på sundhed. Jeg deler fx træningsprogrammer, opskrifter og sundhedsemner. Derfor deler jeg også mit liv i små kvadrater på instagram under navnet @mayadroem.

Hvordan definerer du sundhed?
Jeg læner mig meget op af verdens sundheds organisationens definition fra 1948: ”Sundhed er en tilstand af fuldstændig fysisk, mental og social velbefindende og ikke blot fravær af sygdom eller svækkelse”. Sundhed handler altså om meget mere end bare at træne og spise sundt. Derudover synes jeg at det i høj grad handler om at definere sit egen syn på sundhed, fordi det er så individuelt.
Jeg bruger derudover et begreb jeg kalder ”den sunde balance”. Nogen kalder det måske ”alt med måde”- tilgangen, og det er dét også til dels. Jeg har brug for at føle mig i balance som menneske. Det handler om at man har det godt i sin krop – og med sin krop. Jeg tænker at der skal være plads til søde sager – uden at det nødvendigvis er ”cheat”. At træne er sundt – men for meget træning er ikke altid sundt. Det er vigtigt for mig at der er balance mellem træning og mad generelt – så vægten holdes stabilt og jeg har det godt. Min sundhed skal ikke gå udover mine omgivelser, der skal være plads til at gå på café, tage til fødselsdage osv. Vigtigst af alt så handler sundhed bare om at gøre dét, som føles godt for mig!
2015-10-02 11.37.25

Hvad betegner en Fitnesspige for dig?
Jeg synes selv at jeg er et godt eksempel på en fitnesspige. Jeg træner i fitness 4-6 x om ugen – derudover løber jeg en tur af og til. Jeg synes egentligt at alle kvinder/piger der træner kan defineres som fitnesspiger.  🙂

Hvilke produkt(er) fra Fitnesspigen er dit ynglings produkt og hvorfor?
Jeg elsker elsker elsker alt fra 2XU. Mine favorit tights er Midrise og Elite compression. Det er klart dem, som sidder bedst på mig. Midrise har en høj talje og bred elastik – og elite er også relativt højtaljede, samt at de er mere stramme på især baglår og læg.
Derudover er jeg utrolig glad for den smukke 2XU jakke – som holder mig varm efterår og vinter. Den er så lækker og let.
Mine fødder er blevet meget glade for at træne i Skechers sko, fordi de er noget smallere end fx nike. Det betyder at mine fødder får mere støtte under træningen. Derudover er de utroligt lette – og flotte i farverne.
IMG_8034
Skechers GOrun 3 Nite Owl13884HPLM_HPLM

Hvad er din motivation?
Min motivation er at gøre noget som min krop har godt af, nu og i fremtiden. Inden længe er jeg færdig som sygeplejerske, hvilket er et hårdt krævende fysisk job. Derfor er det vigtigt at jeg har en stærk krop, som kan holde til hverdagens udfordringer. Derudover er min motivation stærkt forbundet med min træningsglæde – jeg elsker at træne, og det er faktisk motivationen i sig selv. Jeg får det godt når jeg træner, det giver mig velvære og gør mig glad. Jeg elsker følelsen under og efter en hård træning. Derudover er jeg glad for at have en sund og stærk krop.

Hvad er det bedste ved Fitnesspigen
Hos Fitnesspigen er der plads til alle. Det er for alle uanset sport, ambitionsniveau, erfaringer, højde og drøjde. Vi motiverer og inspirerer hinanden på kryds og tværs.

Hvordan kunne en normal træningsuge se ud for dig?
Jeg får lagt et træningsprogram af en personlig træner – og skifter program hver 4. Uge, for at sikre at kroppen udfordres og at jeg kan rykke mig og blive stærkere. Foruden den fastlagte træning cykler jeg 15 km om dagen, som transport. Derudover indsætter jeg selv cardio i programmet. Af og til afslutter jeg træningen med interval løb eller gang på af bakke. Jeg lytter altid til kroppen og træner efter dagsformen.

Mandag: Hviledag (Centeret er altid så proppet om mandagen)

Tirsdag: Underkrop

Onsdag: Overkrop

Torsdag: Personlig træning

Fredag: Hviledag evt. kort løbetur/gåtur

Lørdag: Underkrop

Søndag: Overkrop
Skærmbillede 2015-02-02 19.25.59

Hvornår gør træning dig mest glad?
Træning gør mig stort set altid i godt humør. Jeg bliver gladest når jeg træner sammen med andre. Det kan være en god styrketræning med min kæreste eller veninder, eller en god løbe/cykel-tur med familien. Derudover gør personlige rekorder mig altid i godt humør J!

Favorit øvelse: Pull ups – fordi jeg kan!!
10387808_747579235365217_1458441547_n(1)

Hvad er dit nuværende mål med din træning?
At blive stærkere, sundere og gladere.

Hvordan vil du beskrive din kost?
Meget varieret – jeg spiser aldrig det samme 2 dage i streg. Min kost er meget lystbetonet, så jeg spiser næsten altid præcis dét jeg har mest lyst til. Om morgenen har jeg ikke så meget appetit, fordi jeg står op før kl. 06.   Hvis jeg spiser noget, så er det som regel æg eller knækbrød. Om formiddagen spiser jeg ofte en proteinbar eller frugt/grønt + mandler. Til frokost foretrækker jeg: 2 skiver proteinrugbrød med enten kylling pålæg eller hårdkogte æg. Derudover spiser jeg altid grønsager til fx gulerødder, avocado, agurk, peberfrugt, broccoli.
Om eftermiddagen afhænger det meget af om jeg skal træne, hvis jeg skal så er det typisk en halv proteinbar/nøddebar – og så hurtigt af sted til træning. Aftensmaden i hverdagen skal gå hurtigt, da jeg ikke har så meget tid. Så valget falder som regel på kylling/oksekød med ris/pasta og en masse grønsager. Om aftenen drikker jeg masser af lakrids/kanel the – evt. spiser jeg lidt nødder, tørret frugt, mørk chokolade. Hvis jeg er meget sulten, så snupper jeg en portion skyr.   Jeg hader at være sulten – så jeg gør alt for at undgå sult, fordi det fører til overspisning for mig. Det er bedst med nogenlunde faste måltider og rigeligt med mad. I weekenden spiser jeg dog lidt anderledes – og der er tid til at gøre lidt mere ud af maden. Fx proteinpandekager, skyr med topping, hjemmelavet pizza, tærter og andre lækre retter.  Derudover har jeg virkelig en forkærlighed for at bage sundere kager,mums. Du kan finde opskrifter på min blog: her.
2015-08-10 10.12.13-1
proteinkager

Hvad er dit bedste råd til andre fitnesspiger?
Lyt til din krop – det er så vigtigt at forstå de signaler din krop sender dig. Træn altid efter dagsformen. Sammenlign kun med dig selv – og ikke med andre. God teknik – før kilo på stangen – når teknikken er på plads så løft tungt!! Udfordre dig selv – så ofte som muligt. Træning må for guds skyld aldrig blive en stress faktor.
Spis rigeligt med mad – så kroppen har gode forudsætninger for at kunne blive stærkere. Sørg for at sov ca. 8-9 timer hver nat.

Tak fordi du læste med – jeg håber at vi ses på min blog og instagram.
Hilsen Maya
Poteinpulver

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s