Motivation Restitution

Hvad laver du på dine off dage ?

Der er ingen tvivl om at træning er sundt og vi råder også alle til at træne 3-4 gange om ugen. Der er bare rigtig mange som træner dag ud og dag ind, presser kroppen hårdt og glemmer alt om at kroppen også har brug for ro til at komme i balance igen.

Hvor god er du til at planlægge de dage hvor du ikke træner, uden at du føler det hele styrter sammen? Hvis ikke du har en plan eller noget at lave, så læs med her, for du er ikke den eneste derude der hader ordet OFF dage 😉

Det største problem de fleste aktive mennesker har med off dage er, at de meget hurtigt bliver til “snyde” og “synde” dage! Så snart vi ikke træner eller bruger vores krop, er det som om det hele går lidt i stå, der mangler noget, vi slækker på humøret, kosten og mister momentum. Selvom du tydeligt kan mærke at din krop har brug for en hviledag, så siger dit hoved noget helt andet. Det gør ondt i dig, for hvad skal du dog lave uden af blive al for rastløs, irritabel og tænk hvis du gik glip af en fed træning. Du ved også at det altid ender galt med en masse usund kost, så snart du ikke motionere. Sådan er der mange der har det, men det kan der heldigvis gøres noget ved.

Start med at planlæg dine trænings fri dage med bevidsthed, som var det en trænings dag. Faktisk er det meget bedre at kalde off dage for hviledage, det lyder ikke nært så demotiverende men meget mere som noget din krop virkelig har godt af nemlig restitution, glæde og velvære. Du behøver ikke være doven, brug istedet dine hviledage på en anden aktiv måde, der er masser af muligheder og måder at forkæle og glæde din krop på.

Personligt er jeg langt mindre tilbøjelige til at spise dårligt, når jeg laver noget aktivt eller sjovt på mine hvile dage, end når jeg ikke laver noget. På dage hvor jeg ikke træner afsætter jeg derfor tid til mig selv på en eller anden måde for at fastholde mit momentum. Du kan forsøge at gøre det samme, især hvis du har svært ved at give dig selv en hviledag uden at få al for dårlig samvittighed.

Prøv evt. en anden form for træning som yoga eller mobilitets træning, planlæg sunde måltider, vær kreativ med nye opskrifter eller hvad med at forkæle dig selv med en wellness oplevelse eller en shopping tur. Uanset hvad det er, så gør noget på dine hvile dage også selvom det kun drejer sig om bare fem minutter, tro mig, det gør en forskel, der skal ikke så meget til og du vil nyde din dag meget mere uden sure miner.

Vi kommer her med forslag til, hvad du kan lave på dine hvile dage:

Mobilitets træning
Vi har alle mærket til ømhed dagen efter eller to dage efter et hårdt trænings pas. Dine muskler er blevet brudt ned, og er meget træt fra enten alle de seje løft fra styrketræning eller den mega hårde interval træning fra løb. En af ​​de bedste ting du kan gøre, er at arbejde på din fleksibilitet, mobilitet og stræk. Start evt. din morgen med en lille mobilitet warm-up workout – en serie af dynamiske bevægelser, der hjælper dig med at få din krop aktiveret. Det kan også minde dig om mentalt at du rent faktisk gør noget godt for din krop og at du samtidig har lyst til at spise rigtigt og tænke positivt.

Ha det sjovt 😉
Vi er genetisk skabt til at bevæge os, ikke at sidde på vores numse i flere timer om ugen. Vi er skabt til at have det sjovt samtidig med vi bevæger os! Derfor er det vigtigt at vi blander vores glæde, at have det sjovt og være aktive på samme tid. En sjov aktivitet kan betyde noget forskelligt for os alle, det kan være:
– Cykeltur med familien
– Gå en morgen tur med hunden
– Spille bold med børnene
– Svømning eller vandaerobic
– Klatring
– Danse zumba
– Ta på legepladsen
– Rulleskøjteløb
– Ta på stranden
– Spille tennis, badminton eller minigolf

Det er lige meget hvad du finder på, så længe det bare er noget, du virkelig nyder at gøre 😉

Yoga 
Yoga er et fantastisk supplement til al slags træning. Yoga forlænger dine muskler, sener og hjælper vores krop med at udvikle bedre mobilitet og fleksibilitet. Det er en perfekt måde at skabe en stærk og mobil krop og fleksibel nok til at undgå skader. Mentalt giver det meget igen, din krop og sind bliver ladet op, du giver dig selv en masse indre ro, som jo er rigtig sundt ovenpå nogle hårde træningsdage.
Der er mange måder at komme i gang med yoga på, stort set alle fitnesscentre tilbyder yoga timer og der er masser af yoga studier som tilbyder hold i løbet af hele dagen. Du kan følge videoer online, hvis du ønsker at komme i gang derhjemme – det er en fantastisk måde at forkæle sig selv på.

Kosten
Vi kan ikke komme uden om, at en sund krop først og fremmest fås gennem en sund kost. Det er vigtigt at selv på dage, hvor du ikke træner, at du spiser sundt og fornuftigt. En af de bedste måder at gøre det på er netop af bruge dine hviledage til at planlægge dine måltider. Se på det, som var det en aktivitet, en træning du skal til. Her hos Fitnesspigen bruger vi vores off dage på at lave sunde alternativer til madpakker, snacks og vi prøver gerne nye og spændende opskrifter af til alle dagens måltider. Vi planlægger kosten de næste par dage frem, handler ind, så alt er klar til den efterfølgende dag med træning. Det kan også være sjovt at bruge lidt ekstra tid på at studere de forskellige madvarer i supermarkeder og helse forretninger, det giver en masse ideer og tit finder du nyt og spændende at prøve af. Så din hviledag kan også bruges med ekstra fokus på kosten og det du putter i munden.

Hvad ellers ?
Uanset om det er at spille et videospil, at se en film, serie, tv-show, læse en bog, lytte til musik gøre rent eller slappe af i solen, er det vigtigt at du gør ting som du nyder, giver dig en god følelse, glæde, ro og hvile til din krop uden at du får dårlig samvitighed.

HUSK PÅ at vores krop er en maskine, den skal plejes og behandles med omhu og kærlighed. Det vigtigste du kan gøre er at lytte til din krop, at presse den for hårdt hver dag kan skade mere end at gavne og passer vi ikke på, kan det ende med mange dumme skader. Se positivt på dine hviledage, nyd dem på andre måder, find på noget sjovt og som får dig i godt humør. Er du god til at tage en hel fridag uden at lave noget, bare fordi det holder du af, så bliv endelig ved med det – det hele handler om at finde en god balance som er sundt for din krop. Den skal jo holde i mange år frem.

Vi vil rigtig gerne høre fra dig – hvad gør du på dine hvile dage – forsøger du at gøre noget hver dag for at holde tempoet oppe eller tager du nogle hele fridage, hvor du ingenting laver ?

fitnesspigen-dk-shop-banner_big
Skrevet af Michelle O. Hansen

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s