Fitness Styrketræning

Styrketræning – 10 typiske fejl

Skærmbillede 2015-02-02 19.28.09

Hvorfor sker der ikke noget? Hvorfor bliver jeg ikke stærkere? …  Der kan være mange årsager til manglende fremgang. I dette indlæg har vi 10 bud på typiske fejl, som kan være afgørende for at du ikke oplever resultater.

1. Manglende variation: Hvis du træner det samme program – med den samme vægt – så sker der ingenting.   Kroppen har brug for at blive overrasket, så mukelfibrene nedbrydes og efterfølgende genopbygges – stærkere!

2. Du træner på må og få:  For at se resultater med din træning er det nødvendigt med en hvis struktur.  Det nytter ikke noget hvis du bare træner  hvad du har lyst til.  Det er vigtigt at alle muskelgrupperne rammes hver uge.

3. Teknik fremfor kilo: Det nytter ikke noget hvis du løfter alt for tungt, hvis det går udover din teknik. Du er nødt til at have teknikken på plads, før der skal flere kilo på stangen. Få en ven, kæreste, fitnessinstruktør eller personlig træner til at hjælpe dig med teknikken. Selvfølgelig skal der også vægt på stangen for at få resultater, teknikken skal bare være på plads først. Når den er dét, så skal der løftes tungt!!  Du skal altid udfordre sig selv – kan du løfte lidt mere? Bare 0,5 kg mere?

4. Du spilder tiden:  Du tjekker mobilen, du ser tv, du snakker i telefon, du fjoller rundt med veninderne..  Alt i alt så spilder du tiden på ting, som kan vente til du er færdig med træningen.  Derudover kan du også spilde tid på maskiner, som egentligt ikke burde være i fitness fx. den hvor man henholdsvis spreder og samler benene.

5. Du får ikke nok proteiner: For at musklerne kan vokse er det en forudsætning at de får tilført nok protein. Hver opmærksom på at få dækket dit proteinbehov efter træning. Du kan vælge at supplere med proteintilskud – eller blot være opmærksom på at få nok naturlige proteiner fx. kylling, æg, nødder eller hytteost.

6. Du “glemmer” muskelgrupper:  For at skabe symmetri er det nødvendigt at træne alle kroppens muskler. Nogen mener at de kan undlade muskelgrupper, hvis de fx. ikke ønsker store ben? ..  Det er en dum idé at udelukke ben-træning pga. dette argument. Benene indeholder kroppens største muskler.  Når du træner ben forbrænder du derved også mange kalorier, sikre en høj efterforbrænding og kroppen forbrænder samlet set også flere kalorier pga. større muskelmasse.

7. Din indsats er ikke tilstrækkelig:  Du kan ikke forvente at du bliver fit og stærk, hvis du kun træner 1 x om ugen. Man er nødt til at gøre en indsats for at få resultaterne.  For at se resultater skal der arbejdes hårdt. Igen betyder det også: KILO på stangen. Du skal presse dig selv lidt til hver eneste træning.

8. Du mangler motivation: Hvis du ikke er motiveret for at gøre den indsats der skal til, for at få resultataterne, så er det op ad bakke.  FIND motivationen – og så vil træningsglæden og resultaterne komme.

9. Du overtræner: Der er stor risiko for overtræning og manglende resultater, hvis du træner hver eneste dag. Musklerne har brug for restitution for at kunne blive stærkere. Husk på at når du træner så sker der bitte små skader på muskelfibrene, derfor skal disse genopbygges – og på den måde bliver du stærkere. Du risikere at nedbryde kroppen, hvis du træner for meget. Man kan godt styrketræne ofte, hvis man husker at angribe forskellige muskelgrupper – og ALDRIG samme muskel 2 dage i streg. Det vigtigste er at du lytter til kroppen.

10. Du vil ligne dem i bladene eller dem der stiller op i fitnesskonkurrencer: Hav realistiske mål, således at du ikke bliver skuffet. Husk på at dem i bladede kan være photoshoppet. Dem der stiller op i fitnesskonkurrencer er atleter, som forinden har trænet i adskillige år,  samt været på en hård diæt i mange måneder. Derfor er det urealistisk at tro, at man kan komme til at se sådan ud ved at træne et par gange i ugen.

FITNESSPIGEN.DK SHOP BANNER_Big
Skrevet af Maya Lützhøft

 

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s