Kost Kosttilskud Proteinpulver

Er protein pulver kun for mænd ?

NEJ proteinpulver er også for Fitnesspiger 😉

Mange tror, at proteinpulver kun er til mænd, men der tager I helt fejl. Mange kvinder kan også nyde godt af et proteintilskud i sammenhæng med deres træning. Nogle piger er bange for at proteinpulver givet dem store, svulmende muskler, men dette er heller ikke sandt. Protein hjælper kroppen med at restituere efter træning. Muskler består af protein, og det nedbrydes under træningen, så hvis du forsyner kroppen med de rette byggeklodser på det rette tidspunkt, vil du mærke en betydelig forskel. Du vil komme dig hurtigere, have mere energi, mindre ømhed, mindre risiko for skader og være stærkere og hurtigere næste gang, du træner.

Når vi nu ved lidt om hvad proteinpulver er og bruges til, er det store spørgsmål så om proteinpulver til kvinder også kan gøre gavn og på hvilken måde? Her er et par situationer hvor proteinpulver til kvinder kan være en god idé.

  • Du vil strammes op– Proteinpulver til kvinder kan være en rigtig god ide hvis du vil have mere tonet muskler eller ønsker at komme tættere på en bikinifigur. For at nå dette mål har du nemlig brug for proteiner, især via kosten, men lidt ekstra via kosttilskud kan måske hjælpe dig på vej.
  • Du vil tabe dig– Mange tænker at vægttab hænger sammen med at spare en masse på fedtet og dyrke motion og det er på sin vis også rigtigt. I de seneste par år er det dog blevet mere anerkendt at man skærer ned på kulhydrater og op for ens proteinindtag, hvis man ønsker at tabe sig. Derfor kan proteinpulver til kvinder sagtens indgå i en fornuftig og sund livsstil.
  • Du vil tage på– Det sidste scenarie handler om hvis du f.eks. er undervægtig og har svært ved at tage på eller holde vægten. Proteinpulveret kan her hjælpe dig til at få de nødvendige byggesten for at din krop bliver holdt ved lige og sund.

OBS: Glem dog ikke kosten – proteinpulver er altid et supplement! Det er vigtigt at du spiser en sund og nærende kost, selvom du tager proteinpulver. Når det så er sagt er proteinpulver en god måde at hjælpe dig med at give et boost proteiner på praktiske tidspunkter hvor du ikke lige kan klemme en bøf eller andet ned.

Eksempel 1: Efter træning har du dit “åbne rum” hvor du for maksimalt udbytte af at spise proteiner lige efter, eller maks 30 min, efter endt træning. Her kan du let medbringe en proteinshake. Er du flittig og kreativ i et køkken kan du lave dine egne protein barer som også kan spises efter træning, hvilket desuden er langt billigere end dem du køber i fitnesscentrene. Ydermere kan du selv bestemme hvad de skal indeholde af sukker og andre ting.

Eksempel 2: Morgenmaden er for mange en udfordring og noget der skal gå lynende stærkt og så kan det virke unaturligt for mange at spise kylling eller kød med grønt. Alternativet kunne være en omelet med skinke. Men bryder du dig ikke om det, kan du også her lave en lækker proteinshake. Bland frugt, proteinpulver og  skyr/yoghurt i en blender og så er du på farten 🙂

Den perfekte trænings menu
En af de vigtigste ting er at spise tit – ikke mindst på dage, hvor du vil dyrke motion. 5-6 måltider om dagen giver dig et løbende energitilskud og forhindrer, at trætheden sniger sig ind i kroppen, lige før du skal ud at træne. De fem måltider skal være rige på både protein, kulhydrat og fedt – og helst ikke alt for fede, for vi får normalt rigeligt med fedt i vores daglige kost.

Vi har her hos Fitnesspigen lavet et eksempel på en dags kost med og uden protein pulver og hvor træningen er lagt efter fyraften fra 1630-1730. Eksemplet skal primært illustrere, hvordan du kan strukturere dine måltider, så du giver kroppen de bedst mulige trænings betingelser. kostplanen er set ud fra en kvinde på ca. 65 kilo, der skal ud at træne “give den gas” i en times tid.

Kostplan uden protein pulver:
Morgenmad:      Omelet med skinke, grønt og friskpresset juice
Snack:                 1 æble eller en anden frugt og en lille håndfuld mandler
Frokost:              Salat med tun, kikærter, masser af grønt og 1 groft brød
Snack:                 1 skive grovbrød med magert pålæg og et glas friskpresset grønt juice
Eftertræning:     Lille kakaoskummelmælk, en banan eller håndfuld rosiner
Aftensmad:         1 dl brune ris, kylling/kalkun wok med grønsager

Kostplan med protein pulver:
Morgenmad:      Protein smoothie med blåbær
Snack:                 1 æble eller anden frugt og en lille håndfuld mandler
Frokost:              2-3 skiver rugbrød med fiskepålæg, kartoffel/tomat, hytteost og grønt til.
Snack:                 1 banan, 1 glas økologisk æblemost og 1 skive groft brød med magert pålæg
Eftertræning:    Protein shake, banan eller en lille håndfuld rosiner
Aftensmad:        1 dl. brune ris med tomat / grønsags sauce, kalkunschnitzel og broccoli

blåbær proteinsmoothie 1
Protein smoothie med blåbær
Smoothien er meget fedtfattig, og den er udover protein rig på C-vitamin og calcium. Perfekt som mellemmåltid, sund snack eller hvis du har svært ved at spise gryn og brød til morgenmad, så er smoothien en god måde at få kroppen i gang på fra morgenstunden.

Til 2 personer:

Ingredienser:
125 g frosne blåbær
1 dl skyr
2 dl skummetmælk
1 tsk. citronsaft
2 spsk. Linuspro whey100 Blåbærproteinpulver eller Vaniljepulver

Fremgangsmåde:
1. Find din blender frem.
2. Kom alle ingredienser i din blender, og blend til en ensartet flydende konsistens.
3. Server straks dine smoothies, og pynt med friske blåbær og lidt mynte.

Næringsindhold pr. 100 g
Kalorier: . . . . . . . . . . . . . . 57 kcal
Protein: . . . . . . . . . . . . . . . . 6,8 g
Kulhydrat: . . . . . . . . . . . . . . 5,7 g
Fedt: . . . . . . . . . . . . . . . . . . 0,5 g

Energifordeling pr. 100 g
Protein. . . . . . . . . . . . . . .48,5 E%
Kulhydrat. . . . . . . . . . . . . . 43 E%
Fedt . . . . . . . . . . . . . . . . . .8,5 E%

Du kan se vores udvalg af de danske LinusPro proteinpulver hos Fitnesspigen HER
Endelig bare spørg os, hvis der er noget du er i tvivl om eller ønsker at vide mere til, vi er både på chatten, mail og telefon.

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

w

Connecting to %s