Motivation

Fitnesspigens tips til en sundere sommer


famous-summer-pool-tumblr-summer

Sommeren står for døren, hvilket indbyder til is, grillhygge og kulørte drinks.  Mange af os er rigtig gode til at forberede vores krop på sommerens tur på stranden, men når først sommer sættere ind , så glemmer vi de sunde valg. Hos Fitnesspigen er vi ikke fanatiske – og mener at Is, hygge mm. også hører sommeren og ferien til.  Dette indlæg er tænkt som en inspiration til, hvordan du kan komme lidt sundere igennem sommeren. For nogen varer ferien et par uger, mens det for andre kan stå på i ca. 2 måneder.  Derfor får i vores bedste tips til en sund sommer – og så kan du vælge et eller flere punkter ud, som passer ind i din hverdag og familie.

Træn ude fordi det gør dig gladere og giver dig mere energi. 
Lav selv din koldskål, fordi mange af købeversionerne indeholder meget sukker.  Du kan også erstatte kammerjunkerne med skiver af banan og danske jordbær.  Kammerjunkerne er så usunde som småkager, så derfor er det en god ide at spare lidt på dem. I morgen kommer der Fitnesspigens hjemmelavede proteinkoldskål, som er en ernæringsforbedret udgave – så hold øje med bloggen!
Løb på stranden – fordi løb i det tunge sand er effektivt – og du forbrænder flere kalorier.
Tag løbesko med på ferien – de fleste steder er det muligt med en god løbetur, hvilket også kan være en god måde at udforske området på.  Og når nu du har slæbt dem hele vejen med til Kreta, så ville det jo være ærgerligt, hvis du ikke får dem brugt?
Sluk tørsten i vand – Du har brug for meget vand om sommeren, brug læskedrikke og saft, som nydelse fremfor tørstslukkere.
Sund jordbærtærte – Har du set, vores lækre opskrift på en ernæringsforbedret jordbærtærte – find den: her. 
Svøm baner i poolen:  Når du er på ferie, så har du ofte en pool på hotellet. Svømning er en fantastisk form for træning.  Overvej at gå ned før morgenmaden, hvor der ikke er fyldt ved poolen.
Fokus på årstidens grønsager: Grønne asparges i juni, agurk hele sommeren over, blomkål, broccoli, gulerødder med top, kartofler, radisser, salat, ruccola, tomater, ærter, spidskål.
Deltag i hotellets aktiviteter: Man bliver let doven på ferien – og det skal der også være plads til.  Mange hoteller har aktivitetsguider, som sørger for at du kan få pulsen op. Der kan være “Gæsterne-mod-guiderne” aktiviteter, beachvolley, vandgymnastik, fodbold mm.  Selvom det kan være grænseoverskridende at deltage, når man ikke kender andre, så får du det garanteret sjovt. Som en bonus lærer du måske også nye mennesker at kende på ferien
Frisk frugt: Supermarkederne bugner af lækkert frisk frugt.  Gå især efter danske jordbær, vandmelon, honning melon og kirsebær.
Gør grillmaden sundere  – Mange falder i fælden med pølser, brød mm. på grillen.  Det er også lækkert engang i mellem, men man kan grille på en sundere måde, især tilbehøret kan laves sundere. Lav en sund salat som tilbehør eller grill majskobler, peberfrugt og løg.  Du kan også lave lækre grillspyd med kylling, tomat, løg, squash og evt. lidt små pølser.  Du kan også lave en lækker frisk kartoffelsalat eller lave bagekartofler i sølvpapir på grillen. Grillen har også gode muligheder for at lave fisk – fx. som fiskepakker med lækkert fyld.
Tag på markeder:  Du kan få endnu friskere frugt og grønt ved at tage på et marked – fx. kan du få nyopgravede kartofler, som smager lige så godt som hvis du selv havde høstet dem.
Pluk jordbær: Der findes stadig steder, hvor du kan plukke jordbær.  Pluk en masse, således at du også kan fryse dem ned og bruge til vinterens smoothies.
Sodavandsis fremfor flødeis: Det kan netop være nogen nyhed, at sodavandsisen altså er utroligt kalorielet i forhold til den tunge flødeis.  Der er også kommet utrolig mange sundere is på markedet, som du kan have i fryseren til når lysten melder sig.
All inclusive fælden:  Hvis du har valgt et hotel med all-inclusive, så skal du selvfølgelig også nyde alt den lækre mad.  Forsøg dog ikke at overspise til hvert måltid, hver dag – hele ugen.  Det vil hurtigt gøre dig et par kilo tungere inden du er hjemme.  Fokuser på buffettens  sunde muligheder: Tænk på alt det friske frugt og grønt.  Man behøver ikke spise 4 portioner – bare fordi at det er “all you can eat”, vend konceptet til “all i want to eat” – og gå efter det lækreste på buffetten.
Deltag i løb: Der er mange løb sommeren over – og det er en god måde at få testet formen – og få en hyggelig dag sammen.
Nyd de lange sommeraftener: Solen går sent ned – og det betyder at du har en lang aften til at gøre præcis, hvad du har lyst til.  En tur på rulleskøjter, cyklen eller en lang gåtur kan være en skøn måde at bruge en sommeraften på.  Hvad med at tage ud til stranden og se solen gå ned?
NYD FERIEN:  Selvfølgelig skal du nyde ferien – præcis som du har lyst til 🙂

Rigtig god sommer 🙂
Fitnesspigen


Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s