Fitness Løb Outdoor Fitness Styrketræning

Udendørs træning gør dig gladere og giver dig mere energi ☀️


Jubiii sommeren er her ☀  vejret indbyder til udendørs træning – hvorfor ikke få frisk luft mens du træner?
I Hiit Studio hvor jeg underviser, er rammerne helt perfekte til udendørs træning. Der er intet bedre end at være ude i naturen sammen. Deltagerne kan mærke at det giver dem et energiboost, som de ikke oplever når de træner indenfor.  Det giver fornyet energi efter en lang dag på jobbet og frisker op.

Der er mange gode grunde til at rykke træningen udendørs, særligt fordi du får det bedre fysisk og psykisk. Undersøgelser viser at den friske luft og solens stråler under din træning gør dig gladere og giver dig mere energi, i forhold til indendørstræning. Derudover kan du opleve en afstressende effekt, da du er tættere på naturen.
Når du træner udendørs er der altid god plads og i naturen er der stille og mulighed for at lytte til den musik, som du har lyst til.

Er du ikke tilknyttet et center med udendørs træning, er der mange muligheder for at dyrke udendørs motion, du kan fx. løbe, cykle, lege med dine børn – eller du kan benytte de gratis udendørs fitness faciliteter, som er opstillet mange steder i landet.  Det er sundt at gøre noget man ikke plejer og derfor er det nu du kan udnytte det gode vejr til fx. at leje en kano, tage på klatretur, stå på rulleskøjter eller spille volleyball ved stranden. Mange af de øvelser, som du laver i fitnesscenteret kan du nemt tage udendørs: squat, push ups og lignende. Det handler ofte om at se naturens muligheder.  Trappeløb er glimrende interval træning – og kan ligeledes bruges til styrketræning fx. lunges, eller dybe hop op af trappen.

Hvis man tager fat på duellen mellem løbebåndet og løb i naturen, så vinder det udendørs løb også. Det skyldes at udendørs løb i højere grad styrker led og muskler, øger balance og koordinationsevne og derudover kan det opleves hårdere pga. vind, stigninger og at man selv aktivt skal flytte sig – hvilket samlet set gør at du forbrænder flere kalorier.
Hvis du ikke har lyst til at træne alene så undersøg mulighederne for outdoor hold eller la en lav en fast trænings date med din veninde eller kæreste.

Vejret spiller ofte en stor rolle for om vi træner ude eller inde.  Først og fremmest så er vejret noget af det eneste vi ikke kan ændre, men vi kan tilpasse os. Din indstilling til det gør en forskel.  At løbe i regnvejr kan føles skønt – især når man tænker på det varme bad der venter når man kommer hjem.  Regnvejret kan udnyttes positivt – for jo hurtigere du løber, desto hurtigere kommer du hjem.   Det samme gælder når modvinden er hård på din cykeltur – tænk på modvinden som din ven, som altid vil presse dig til at få det optimale ud af din træning.   Det er sandt når man siger at det rigtige udstyr spiller en væsentligt rolle, så sørg for at have træningstøjet i orden når du skal ud at træne.  Tænk på det positive: Du bliver tør igen!
Hvis du synes det er svært at komme afsted i dårligt vejr – så er det netop nu du skal starte.  Når du i foråret og sommeren kommer ind i den gode vane med udendørs træning, så har du lettere ved at vedligeholde den når efteråret kommer. I de kolde måneder er det ikke desto mindre vigtigt at komme ud.  Nogle dage kan det føles som om at det er mørkt når man tager afsted, og mørkt når man kommer hjem.  Derfor er det vigtigt at udnytte dagens lyse timer på at komme ud.

Træner du ude eller inde?
Hvad ser du som fordelene ved fitnesscenteret/udendørs træning?

Fitnesspigen 😉

One comment

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s