Morgenmad til travle hverdage

Jeg indrømmer det; de fleste morgentimer i hverdagene flyver afsted.
Det kan til tider være kaotisk, det hele skal gå lidt stærkt med at komme ud af døren, aflevere børn og så videre til jobbet.  Derfor er det vigtigt at morgenmaden er nem og hurtig at tilberede. Men det betyder altså ikke, at du skal gå på kompromis med kvaliteten.  Det er nemlig meget nemt at  springe morgenmaden over eller spise det forkerte, som gør dig træt og sulten en time efter. Husk på at en god start på dagen, gir god energi og det har du som det første brug for.
Du vil blive overrasket over, hvor mange sunde morgenmads ideer der findes og som kræver meget lidt indsats.
jeg giver dig her nogle sunde og lette forslag, som smoothies, sandwiches og grød, som kan tilberedes på ret kort tid – Oh yeah 😉

1. Nøddesmør, Banan og groft Toast brød
Groft toast brød med nøddesmør, 1/2 banan (skiver), jordbær og lidt drys af chia, som er fyldt med vitaminer og mineraler. Det kræver ingenting men gir dig god energi og så smager det ret lækkert.

 

 

 

 

 

 

 

 

 


2. Bær og yoghurt smoothie

En simpel og lækker smoothie til morgenrushen. Blend frosne frugter (banan og bær fungerer godt) med græsk yoghurt og væske efter eget valg (mælk, juice, kokosvand). Frys natten over og optø den i løbet af dagen, så kan du nyde den om eftermiddagen eller blend det hele op om morgenen og ta den med på farten.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


3. Quinoa Frugtsalat
Quinoa, jordbær, blåbær, brombær og mango tilsat frisk honning dressing – det er et hit. Mix frugterne sammen med quinoa. Tilsæt honning dressing af honning, lime og pynt med basilikum.
Skær frugterne ud aftenen før, stil det i køleskabet og spis det frisk som morgenmad sammen med quinoa og dressingen.

 

 

 

 

 

 

 

4. Banan og peanut smoothie
Smoothies er en perfekt on-the-go snack enhver tid på dagen.
Bland et par frosne bananer, 1/4 kop peanutbutter, 1/2 kop sojamælk, 1/2 kop græsk yoghurt, 1 tsk. honning, lidt salt og et par isterninger.
Tip: Tilføj en scoop af din yndlings chokolade eller vaniljeprotein for ekstra protein. MUMS siger jeg bare, det er da en lækker start på dagen med denne sag 😉

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

5. Blåbær Overnights Oats
Dette er den ultimative travle morgenmad. Kombiner 1/3 dl. havregryn, 1 tsk. chia frø, 1/3 dl. blåbær,1 tsk. vanilje, 1/2 dl. mandelmælk og 1/2 spsk. ahornsirup i en lukket beholder natten før. Om morgenen, top med 2 spsk. mandler, 1/2 skiveskåret banan, blåbær og du er klar til morgenmad.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

6. Omelet med grønt 
Jeg er vild med omelet! De er nemme at lave, og man kan nemt bruge alle køleskabets rester som fyld. Her har du en basic opskrift, så er det bare at fyld din omelet med det du kan li.
Pisk 2 æg. Tag en pande, spray, eller pensl den med olivenolie. Hæld æggemassen på. Steg omeletten på den ene side. Lad den glide over på et grydelåg, vend den, og steg den på den anden side.
Fyld din omelet med en masse grønt, stegt peberfrugt, broccoli m.m. evt. lidt revet ost. Fold den sammen og husk lige at nyd hver eneste bid.

Alkohol og vægttab

Er alkohol godt eller skidt hvis jeg vil tabe mig?
At opretholde en sund vægt er en af ​​de bedste ting, du kan gøre for dig selv. Det er ikke kun vigtigt fra et forfængeligheds perspektiv, men at være overvægtigt kan medføre, at du er i fare for ekstremt alvorlige helbredstilstande, der kan reducere dit liv.

Der findes ingen hokus pokus løsninger, men der findes nogle måder at opretholde en sund vægt på, så som at skære ned på kalorier og få mere motion – men hvad med de livsstilsvaner du har, der kan forhindre dit vægttab?

Er det muligt at drikke alkohol og tabe sig?

Følgende giver et overblik over vigtigheden af ​​at opretholde en sund vægt, og også hvad du bør vide om alkohol og vægttab.

Hvorfor er en sund vægt vigtig?
Hvorfor er det vigtigt at opretholde en sund vægt? Hvorfor er det en af ​​de bedste ting, du kan gøre for dig selv?
Fedme er forbundet med mange af de mest dødelige sundhedsforhold, herunder kardiovaskulære tilstande, mange typer sygdomme og diabetes. Hvis du er i stand til at opretholde en sund vægt, kan det reducere risikoen for slagtilfælde, hjertesygdomme og risikoen for at udvikle bestemte typer kræft. Mht. til kræft så er det godt bevist, at indtagelse af alkohol, også selv i moderate mængder, øger risikoen for især bryst og tyktarms kræft  Det kan også reducere risikoen for at udvikle ikke-insulinafhængig diabetes eller hjælpe dig med at kontrollere det, hvis du allerede har det.

Du vil øge dit immunforsvar og reducere risikoen for mobilitets relaterede tilstande som ledsmerter og ostesporose.

Vedligeholdelse af en sund vægt kan også forbedre din livskvalitet.

At begrænse alkohol og tabe sig er to begreber, der går hånd i hånd. At begrænse mængden af alkohol er ikke kun vigtigt i forholdtil vægttab, men også fordi overdreven drik kan øge risikoen for at udvikle mange af de ovenfor nævnte …..

Så hvad angår alkohol og vægttab, hvad skal du vide? Er alkohol godt eller dårligt?

Vi er tilbøjelig til at glemme de risici, som det medfører at drikke alkohol. Alkohol skaber stemning og hygge, og selvfølgelig betyder det ikke at et glas vin i ny og næ er forfærdeligt, men at drikke overdrevent er forbundet med meget reelle sundhedsmæssige bekymringer, herunder at være overvægtig.

For det første indeholder alkohol mange tomme kalorier uden nogen næringsværdi, dette er skidt mod vægttab. Du kan drikke flere hundrede ekstra kalorier eller mere om dagen, uden at du selv opdager det. Og er du i byen og glad for at feste i weekenden, tager det hurtigt om sig.
Alkohol indeholder mange kalorier, og de ting, som alkohol blandes med som juice, sodavand har også masser af kalorier, sukker og kulhydrater. Det betyder ekstra mange kalorier på kontoen.
Du kan spise en generelt sund kost, men hvis du ikke ser resultater, kan det være på grund af dit alkoholindtag.

Eksempel: Alkohol har betydeligt flere kalorier end sunde proteiner  og drikker du for meget kan det ødelægge din vægttabs rejse og indsats.

Der er andre grunde til at alkohol og vægttab ikke går hånd i hånd. Når du drikker, sænker alkohol dine hæmninger, hvilket betyder at du meget nemt indtager ekstra skiver pizza, chips m.m. som du ikke ville normalt. JA alkohol gør mad til en større nydelse.

Nogle andre måder alkohol og vægttab er relateret, negativt:

– Hvis du drikker og ikke føler dig godt tilpas den næste dag, vil du være mindre tilbøjelig til at være fysisk aktiv, sofaen overtager kontrollen.
– Alkohol kan ændre den måde din krop forbrænder fedt på. Når du drikker, er din krop mere fokuseret på at nedbryde alkohol end at forbrænde fedt. I stedet for at forbrænde fedt forbrænder din krop kalorierne fra alkoholen, så det vil tage længere tid at tabe dig.
– Alkohol kan sænke testosteronniveauet i din krop, og dette er et hormon, der er vigtigt for at tabe sig og få muskler.
– Alkohol er med til at øge din appetit.

Opsummering
Er alkohol dårlig for at tabe dig?
Alkohol og vægttab er vigtige at tænke på. Hvis du ønsker at tabe dig, skal du muligvis skære ned eller helt udgå det for at få de bedste resultater. Du kan muligvis i sidste ende genindføre alkohol i moderation, når du har nået din målvægt, men hvis du fortsætter med at drikke, vil det blive vanskeligere.
Alkohol har kalorier, det ændrer måden din metabolisme fungerer på, og det nedsætter dine hæmninger, så du er mere tilbøjelig til at spise usunde fødevarer.

Mit råd:
Hvis du skal drikke, og du er bekymret for dit vægttab, så vær opmærksom på  ikke at drikke mere end en drink om dagen. Dertil kommer, at det er markant mere usundt at have hele sit alkoholindtag placeret på få dage f.eks. fredag/lørdag, end at sprede det ud over alle ugens dage.

Du bør minimere dit alkoholindtag så meget som muligt både for træningen og sundhedens skyld. Dog er alkohol en så indgroet del af vores kultur og vil for mange sandsynligvis have uheldige sociale konsekvenser helt at droppe fester og alkohol. Men husk du kan stadig have det sjovt sammen med andre uden at drikke.  Du kan jo også drikke alkoholfrie drinks/cocktails, så slipper du for hovedpine og tømmermænd dagen efter – igen en fordel ved ikke at drikke 😉

Alkohol guide – hvor mange kalorier er der i din drink ?

ØL
Kalorier Der er 190 kalorier i en stor fadøl.
Fordele Skål i øl! Du nedsætter risikoen for hjerte-kar-sygdomme, når du drikker et glas øl til din middag. Desværre vokser dit sundheds niveau ikke proportionalt hver gang, du fylder glasset, eller jo større dit øl glas er.
Ulemper: Øl indeholder mange kalorier – tomme kalorier.

 

 

 

 

 

 

 


SOMERSBY PÆRECIDER
Kalorier: 145 kalorier pr. dåse
Fordele:  Ciders kan betegnes som en læskedrik, tilført alkohol, der minder om en sodavand. Alkoholprocenten er lavere end i vin og spiritus, typisk omkring 5%, og drikkes som til fester eller som en kold forfriskning.
Ulemper: Det smager så godt, at du ikke opdager, at du drikker alkohol. Men pas på, den slår lige så hårdt som en øl. Kombination af et højt sukkerindhold og 4.7 pct. alkohol gør den til en kaloriebombe. Drikker du eksempelvis seks dåser Somersby i løbet af en dag, løber det op i 846 kalorier.

 

 

 

 

 

 

RØDVIN
Kalorier: 150 kalorier i et stort glas
Fordele: De sunde stoffer sidder tæt i rødvin – selv i den ikke  dyre vin. Især polyfenoler, antioxidanter, som beskytter mod hjertesygdomme og visse kræftformer. Desuden er der jern i rødvin.
Ulemper: Vin feder lige så meget som slik. Et par kilo ekstra på hofterne kan meget let skyldes sommerens grillaftner med vino.

 

 

 

 

 

 

HVIDVIN
Kalorier:  120 kalorier i et glas
Fordele: Drik vin og lev længere. Hvidvine indeholder ligesom rødvin sunde, livsforlængende polyfenoler og antioxidanter.
Ulemper: Vin feder lige så meget som slik. Et par kilo ekstra på hofterne kan meget let skyldes sommerens grillaftner med vino.

 

 

 

 

 

 

 

 


MOJITO
Kalorier: 190 kcal (5 cl hvid rom, 2.5 cl lime, 2.5 cl sukkerlage, mynte, 6 cl danskvand)
Fordele: Alkohol er sundt for dig, altså i moderate doser. Hvis du så oven i købet blander dagens genstand med frisk frugt fuld af vitaminer og antioxidanter, kan du næsten få et sundhedshot.
Ulemper: Det er svært at sige noget grimt om noget, der smager så godt.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

BACARDI BREEZER
Kalorier:  144 kalorier pr. dåse
Fordele: Den har en lav alkoholprocent i forhold til de andre drikke.
Ulemper: Smager så godt og sundt, at du let kommer til at drikke for meget.

 

 

 

 

 

 

 

BAILEY
Kalorier:
 140 kalorier (lille glas)
Fordele: Når du siger ja til en lille én til kaffen, siger du ja til at være festlig.
Ulemper: Bailey er alkohol, sukker og fedt i en dejlig blanding.

 

 

 

 

 

 

 

 

GIN & TONIC
Kalorier:
 122 kalorier (4cl gin + 10cl tonic)
Fordele: Frisk drink. Gin er lavet af enebær, som har mange sunde egenskaber. De er fyldt med C-vitamin og antioxidanter og gør godt for kroppen på mange måder.
Ulemper: Efter en gin og tonic kommer der som regel en vin-menu oven i.


 

Squash dunser

Her er et vegetarisk alternativ til klassiske frikadeller. De er vildt gode og kan spises til frokosten dagen efter.

Ingredienser:
> 2 stk. Squash
> 1 spsk. Groft salt
> 1 stk. Løg
> 50 g Hvedemel
> 0.5 tsk. Bagepulver
> 50 g Revet ost
> 1 stk. Æg
> Olie, til stegning
> Peber og salt

Sådan gør du:
• Riv squashene på et rivejern, bland dem med det grove salt, og læg dem i en si. Lad dem trække i 15-20 minutter, skyl dem og pres den overskydende væske ud af dem.
• Pil og hak løget, og bland det med de revne squash, hvedemel, bagepulver, ost og æg. Krydr med salt og peber dog pas på med saltet.
• Varm olien på en pande, form til dunser med et par spiseskefulde af dejen.
• Steg dem i 4 minutter på hver side, til overfladen er gylden

Servér de grønne dunser varme med en frisk yoghurtdressing, en god salat, ovnstegte peberfrugt og løg eller frisk kartoffelsalat.

Spis dunserne sammen med en lækker salat, råkost eller som på billedet her, Mix af ærter, majs, endanamme bønner, tern af avocado, granatæble og blåbær.
Lidt mango/chili dressing over. Dunserne er gode dagen efter, lun dem på panden og spis dem til din frokost.

Elsker dage som i dag ☀️

Elsker dage som i dag, solskin og blå himmel er bare så smukt. Perfekt til at få banket de gode løberutiner og løbeglæden på plads til de kolde vinterperioder.

Dejligt med varmegrader og skønt at man kan løbe i shorts og top. Vejret betyder meget for humøret, det er nemmere at komme i løbeskoene og ud af døren. Men i princippet handler det jo bare om at klæde sig rigtigt på, så er alt vejr fantastisk at løbe i 😉 Når du først er inde i en rigtig god rutine med dit løb, er det meget nemmere at holde ved og du vil værdsætte al den gode energi løb giver dig 😉

Med det rigtige løbeudstyr, energiboost og motivation er der ingen undskylding for at komme afsted.

Her får du mine top 5 favoritter til lækre varer/produkter til dit løb:

1: 2XU løbetøj
2: Oakley sportsbriller
3: Brooks løbesko
4: Apple Watch pulsur
5: Miego hørebøffer

Løbetøj: 2XU
Jeg er stor fan af mærket 2XU, løber stort set ikke i andre mærker, det er “simply the best”. Det er kvalitet i topklasse og her går jeg ikke på kompromis. Det betyder meget at mit træningstøj er af topkvalitet og med det mener jeg, at det skal være behageligt at have på, svedabsorberende, åndbart og give mig en følelse af mere. Som løber er alle de ting vigtige for et godt løb især med det skiftende klima vi har i Danmark, hvor kroppen skal kunne klare både kulde, vind og regn.
Shop 2XU her

Løbesko: Brooks

Jeg er blevet ret glad for mærket Brooks. “Glycerin” modellen er Brooks’ topmodel til den neutrale løber. Jeg har testet løbeskoen af på løbebånd, roligt løb, interval og halvmarathon og den må siges at være godkendt. Læs mine pointer om skoen under billedet

Her min dom over skoen:
• støddæmpning virkelig god
• komfort er i top
• nem at få på
• blødt og fleksibelt rul i forfoden, ikke noget stof der irriterer eller strammer
• fed farve
• meget åndbare (testet i det Danske vejr, men var ude i fuld sol og 20 grader i går)
• Pris den koster 1.500 vejl.  Men er tit på bud hos Løbeshop.
• Størrelse alm, men mål altid din sål og tjek skema online

Shop løbesko her

Sportsbrille: Oakley 

Jeg har længe set mig varm på et par med farvede glas – here we go… 🙂
Valget faldt på modellen CROSS RANGE fra mærket Oakley. De sidder virkelig godt, giver et godt lys og klarhed og så er jeg samtidig vild med designet og selvfølgelig de farvede glas.

Kan kun anbefale at løbe med briller i sollys. Udover at solbriller beskytter øjnene mod lys, vind, støv, myg m.m mindsker du også spændinger i hoved/ nakke da du helt klart slapper mere af i dine muskler omkring øjnene.

Shop sportsbrillen her

Pulsur: Apple Watch


Det må efterhånden være 2 år siden jeg sidst har løbet med pulsur. Har som sådan ikke savnet det heller ikke til de forskellige løb jeg har været på. Men nu har jeg altså forelsket mig i et top lækkert ur, som jeg glæder mig til at tage i brug.

Jeg er ved at spare samme til det nye Apple Watch pulsur, udover at det ser super flot ud, glæder jeg mig til at bruge det på mange af mine løbeture. Det er en stor motivation især på mine interval dage, hvor jeg skal kunne følge med i mine løbetider, det gør det nemmere at presse sig selv, når jeg stort set altid løber alene. Jeg kommer nok til at bruge det på alle mine løbeture, selv på de korte ture 😉
Et pulsur kan jo så meget idag, så jeg skal selvfølgelig bruge det til meget andet end bare løb. Glæder mig til at fortælle meget mere om det, når jeg har sat mig ind i det og er kommet godt i gang med at bruge det.

Hørebøffer: Miego


Savner du nogle gode hørebøffer til at høre musik og som du også kan bruge til træning anbefaler jeg den nye trådløs model fra “Miego”.
De er super fede, sidder godt fast, bøfferne holder øret køligt og du kan svede med dem. Trådløs frihed der spiller, mega god bass og lyd på siden af bøfferne, det er en oplevelse at have dem på til træning 😜 kan godt forstå de er populære, er tip top glade for mine👌

Shop hørebøffer her

At løbe ude i den friske luft er dejligt, så glæd dig! Så på med skoene, dine briller, ur og lidt lækkert musik i ørerne og se så at komme afsted 🏃🏻‍♀️
High Five herfra mig 👋